کد مطلب:51523
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
آيا حاكميت ملي مبناي اسلامي دارد؟
اگر مقصود از آن اين باشد كه غير از خدا هيچ ملتي به عنوان يك ملّت برتر يا پيشرفتهتر و هيچ نظام و ابرقدرتي بر يك ديگر حاكميّت ندارد، بديهي است كه اين يك اصل اسلامي و انساني است.
و اگر حاكميّت ملي به اين معني باشد كه هر ملّت و هر جمعيّت حق دارد هر نوع حكومت و نظام و هر نوع قانون را براي خود انتخاب نمايد چنانكه هر فردي ميتواند هر عملي را بخواهد نسبت به جان و مال خود و هرچه به او تعلق دارد انجام دهد، اين نيز اصالت ندارد و اسلامي نيست و فرد و ملّت هيچكدام اين حاكميّت مطلق را ندارند علاوه بر آنكه اين قانون و حاكميت عملي نيست؛ زيرا حدود آن مشخص نيست.
و اگر مقصود از حاكميّت ملّي اين باشد كه مردم در حدود اختيارات شرعي و قوانين امر به معروف و نهي از منكر و وجوب اعانت مظلوم واينگونه برنامهها ميتوانند و حق دارند امور را تحت نظر داشته باشند و تذكر بدهند و بخواهند كه به قوانين عمل شود و حق دارند بلكه بر آنها واجب است كه تسليم خود سريهاي زمامداران و متصديان امور نشوند و دستورات خلاف قانون و خارج از حدود وظايف آنها را اطاعت ننمايند، اين حاكميّت براي ملّت مسلمان و براي هر انساني در نظام اسلام ثابت است.
امامت و مهدويت ج 1- نظام امامت و رهبري
آيةالله لطف الله صافي گلپايگاني
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.